0262 318 21 73
0 262 331 04 08
mustafayaltirak@kocaeli.bel.tr
Kocaeli Büyükşehir Belediyesi ve Tubitak-MAM işbirliği ile gerçekleştirilen "Kocaeli İli İçin Zemin Sınıflaması ve Sismik Tehlike Değerlendirme Projesi" sonuç raporu ve sismik tehlike haritaları
Özet
Kocaeli Büyükşehir Belediyesi ve TÜBİTAK MAM işbirliği ile Kocaeli ilinin tamamı için bir Zemin Sınıflaması ve Sismik Tehlike Değerlendirme çalışması gerçekleştirilmiştir. Bu amaçla bir seri Jeofizik ve Jeolojik etüdler ve araştırmalar gerçekleştirilmiştir. Kocaeli ilini makro ölçekte temsil eden bir Zemin Sınıf haritasının hazırlanması için yerleşim alanlarını kapsayan 60 ayrı noktada Mikrotremör Dizin ölçümleri (SPAC ve MASW) yapılarak, her bir noktada zeminin S-dalga hız profili belirlenmiştir. Elde edilen S-dalga hızı profil bilgileri (Vs30) ve CBS çalışmaları kapsamında oluşturulan Kocaeli ili genelleştirilmiş yüzey jeoloji sınıf haritası kullanılarak Kocaeli ili Zemin Sınıf haritası oluşturulmuştur. İzmit Baseni'nin derin yapısının araştırılması için S-dalga hız profilleri ve yeni toplanan 372 noktalık Gravite verileri birlikte değerlendirilerek, üç-boyutlu ana kaya derinliği, haritalanmıştır. Basen-Ana kaya sınırının İzmit Baseni'nin ortasında 750-800 metre derinliklere ulaştığı ve topoğrafya ile uyumlu değişimi belirlenmiştir. Toplam 422 noktada gerçekleştirilen 3-bileşen mikrotremor ölçümleriyle zeminin hakim titreşim frekansı ve yer hareketini büyütme potansiyeli, spektral oran yöntemi ile doğrudan belirlenmiştir.
S-dalga hızına göre belirlenen zemin sınıfı ve derin ana kaya bilgileri kullanılarak, tanımsal Sismik Tehlike yöntemiyle, Kocaeli ilini yerel ve bölgesel ölçekte tehdit edebilecek Senaryo Depremler için oluşabilecek en büyük yatay yer ivmeleri CBS ortamında kestirilmiştir. Bu şekilde üretilen Sismik Tehlike haritaları değerlendirilmiş ve önemli senaryo depremler için birleştirilmiş bir Kocaeli ili Sismik Tehlike Bölgeleri Haritası oluşturulmuştur. Makro ölçekte oluşturulan bu haritaların imar ve kent planlarının oluşturulmasına, deprem güvenli yapılaşma alanlarının belirlenmesine, sismik sağlamlaştırma ve yapısal tasarım gibi mühendislik çalışmalarında yol gösterici olması beklenmektedir. Türk Deprem Yönetmeliğine göre bu haritalar değerlendirilerek, Kocaeli'nde büyük depremlerde gözlenen yapısal hasar ve yıkımların yönetmelikden kaynaklanan bir eksiklik nedeniyle oluşmadığı, bu hasarlarının nedeninin yönetmelikte şart koşulan tasarım ivme spektrumunda belirlenen ivme değerlerine uygun olarak sismik tasarım yapılmaması olduğu sonucuna varılmıştır.